Na vašem soukromí nám záleží

Bike-life.cz
0
Váš nákupní košík je prázdný.
Pokud potřebujete poradit zavolejte nám +420 605 430 574.

PODZIMNÍ a ZIMNÍ NÁKUPY KOL BEZ OBAV - na všechna nyní zakupená kola Vám automaticky prodloužíme záruku až do 1.4.2027

Jak vybrat elektrokolo

Elektrokolo je jízdní kolo, které je doplněno o motor, baterii a ovládání, které Vám vypomáhá při jízdě. Elektromotor, pokud je zapnutý se aktivuje a pomáhá Vám  na základě rotačního pohybu pedálů (šlapáním) . Tuto funkci lze vypnou vypínačem, umístěným na ovládacím panelu na řidítkách. 

Toto odvětví je stále populárnější, většina výrobců má v nabídce různé typy elektrokol a  elektromotorů různých výrobců. K nejvíce rozšířeným a používaným motorům patří motory od firmy BOSCH, které zaručí perfektní zážitek při jízdě na elektrokole a zároveň jsou velmi spolehlivé. Nevýhodou je zatím vyšší cena.

Elektrokolo nebo elektrosadu

Kolo s elektromotorem můžete koupit již jako sériově vyráběné kolo, nebo si můžete ze své kolo upravit a na elektrokolo předělat. K tomu slouží elektrosady, které se dají koupit samostaně. Těchto sad je zase celá řada a při výběru je dobré se poradit a koupit sadu podle toho, jak budete elektrokolo používat a hlavně koupit sadu od takových výrobců, kde bude zajištěn servis a možnost koupit náhradní díly. 

Pokud plánujete nákup elektrokola, pak zvažujte, jak budete jezdit, kde budete jezdit a jak často. To všechno by mělo ovlivňovat Váš výběr a hlavně výběr pohonné jednotky. Důležitým faktorem je také vzálenost, jakou chcete pravidelně jezdit a k tomu zvolit vhodnou baterii .  Důležitou roli hraje u dojezdu hmotnost jezdce a terénní nerovnosti. Jiný dojezd bude po rovné cest s minimálním převýšením a jiný dojezd bude u jízdy horským terénem. Nové baterie a motory Bosch udávají dojezd cca 140 km, což je již dostačující. Jiné levnější varianty motorů a sad udávají dojezd v rozmezí 80-100 km. 

Velkou výhodou elektrokol je i to, že Vám umožní na kole jezdit v jakémkoliv věku a bez omezení. 

Stejně jako u normálních jízdích kol, i tady je rozdělení kol dle použítí: 

Horská elektrokola

Kola určená pro jízdu v terénu, cyklostezky, pohdové i sportovní jízdy v lehkém i náročném terénu. Horská elektrokola se vyrbí jak v celoodpružené verzi, tak i v hardtail verzi s pevným karbonovým nebo hliníkovým rámem a odpruženou přední vidlicí. 

Městská a krosová elektrokola

Jsou to kola určená pro městský provoz. Kola jsou upravena tak, aby bala co možná nejpohodlnější. Jsou s plnou výbavou ( blatníky, nosiče, světla ) , baterie bývá většinou umístěna na zadním nosiči, motor bývá umístěn v náboji zadního kola nebo ve šlapacím středu. 

Pokud budete potřebovat, lze určitě koupit i jiné různé speciální elektrokola jako například skladací kola, někteří výrobci již vyrábí i dětská 24" kola. Nabídka bude do budoucna jistě ještě daleko větší, v ČR tento trh celkem dynamicky roste, v zápaních zemích již většina prodaných kol tvoří právě ebiky. 

Dojezdy elektrokol

Jakou vzdálenost kolo ujede na jedno nabití ? To je nejčastější otázka při zvažování nákupu elektrokola. Odpověď není úplně jednoduchá a přesná, tak se na problematiku dojezdu podíváme trochu podrobněji. 

Většina výrobců udává ten největší dojezd , tzn. v režimu ECO. Proto je v prvé řadě získat i údaj, jakou vzdálnost dojedete při maximální podpoře motoru. Co tedy ovlivňuje dojezd elektrokola ? 

1. Kapacita baterie

Hlavní ukazatel pro posouzení dojezdu kola je její kapacita. Laicky řečeno je to hodnota, která nám ukazuje po jakou dobu je baterie schopna dodávat elektrický proud do motoru. Jednotka je Amper - hodina Ah. Obecně platí čím vušší má baterie kapacitu, tím bude vyšší i skutečný dojezd u elektrokola. Při posuzování výkonu baterie vynásobíme kapacitu baterie středním napětím baterie ( počet Voltů V ) na kterém baterie pracuje. Tím dostaneme výkon za čas, daný počtem Watt-hodin ( Wh). Například baterie s kapacitou 10Ah a napětím 36V má výkon 10x36, tedy 360 Wh . 

Jízda na elektrokole při ekonomickém režimu spotřebovává cca 4-5Wh na jeden kilometr ujeté vzdálenosti. Při komfortnějším stupni asistence, tedy v silnějším režimu podpory může spotřebovat cca 5,5 - 7 Wh. Z toho tedy dle jednoduchého vzorce plyne, že pokud budeme mít baterii s kapacitou13.,8 Ah a napětím 36V má výkon cca 500 Wh. Při spotřebě 5,5 Wh na jeden kilomter je tedy dojezd cca 90 km.

Toto jsou všechno výpočty, ale reálně je ještě dojezd ovlivněn váhou jezdce, profilem tratě a pod, takže dojezd je vždy jen orientační a přesně se dá spočítat jen na ideální podmínky, které ovšem při jízdě nikdy nenastanou. Je třeba si uvědomit, že motor při dosažení rychlosti 25 Km/h se sám vypne, takže i toto nám prodlouží dojezd reálný při vyjížďce.

Většina výrobců i renomovaných udává tedy dojezdy na režim ECO a to s nějakými průměrnými ideálními faktory, kde třeba zohledňují i vypínáná motoru při rychlosti větší než 25 Km/h.

Zde je přehled baterií BOSCH 400 Wh a 500 Wh 

Jaký je tedy dojezd u systému BOSCH s různým typem motoru a se stejnou 400Wh baterií Vám přinášíme níže. Pokud použijete stejné motory ale 300Wh baterii, pak počítejte, že dojezdy budou cca o 25 % kratší a naopak při použití nové 500 Wh baterie budou dojezdy cca o 25% delší. 

Pro detailnější zjištění dojezdu můžete použít interaktivní kalkulačku dojezdu BOSCH.