Servis: +420 734 724 265
Prodej: +420 605 430 574
E-mail: obchod@bike-life.cz
Otevírací doba během svátků: 23.12. 8:00 - 12.00, 24.12 - 1.1.2025 zavřeno. Od 2.1.2025 standardní otvírací doba 8:00 - 17:00. Přejeme všem našim zákazníkům krásné a pohodové vánoce.
Jak vybrat jízdní kolo?
Než nakoupíme jízdní kolo je potřeba si rozmyslet, jak a kde budeme jízdní kolo používat a k čemu bude sloužit.
Rozdělení jízdních kol podle způsobu použití:
Horská kola (MTB)
Horská kola jsou svojí konstrukcí určená do terénu a to jak do lehkého, tak i do těžkého. Výběr kola záleží na mnoha faktorech – je třeba si říct kde budu kolo používat, jaký čas strávím na kole. Tyto faktory jsou velmi důležité pro výběr kvality technického vybavení kola. Pro jízdu v lehčím terénu postačí model se základní technickou specifikací a naopak pro náročný terén je dobré vybrat kolo s výbavou pro náročný terén, kde budou jednotlivé komponenty hodně zatěžovány. Tomu odpovídají i cenové kategorie. Horské kolo je možno použít i na silnici, ale pro svou konstrukci a typ používaných pneumatik není jízda na tomto povrchu tak efektivní jako u krosového kola.
Horská kola 29“
Novým trendem v horských kolech jsou tzv devětadvacítky. Jedná se o horská kola, která mají průměr kol 29“. Výhodou tohoto většího rozměru je jednak lepší úhel nájezdu na překážku, lepší stabilita, delší kontaktní plocha pláště a lepší setrvačnost. Velice žádaná jsou hlavně pro jezdce, kteří mají větší výšku postavy.
Krosová kola
Krosová kola jsou určená jak do lehkého terénu, tak i pro silnice a cyklostezky. Pokud budete většinu času používat kolo na cyklostezkách, zpevněných cestách a na silnici, pak je výběr tohoto kola zcela na místě. Konstrukce těchto kol je přizpůsobena pohodlnému posedu jezdce. Tato kategorie kol je poslední dobou hodně vyhledávána a výborně se hodí pro cykloturistiku.
Trekingová a městská kola
Tato kola jsou určena hlavně pro silnice a zpevněné cesty. Je vyloženě nevhodné tento typ kola využívat v jakémkoliv terénu. Trekingové kolo je vhodné díky svému vybavení (blatníky, svítilny, nosič, atd.) jako dopravní prostředek. V současné době také velmi vyhledávaná kategorie kol pro svoji pohodlnost a praktičnost
Silniční kola
Silniční kola jsou určena pro jízdu na silnicích a na uzavřených okruzích. Tato kola nejsou určena do žádného terénu. Vyznačují se nízkou váhou a lze na nich jezdit velmi vysokou rychlostí.
BMX a FREESTYLE kola
Kola určená pro využití buď na uzavřených okruzích a nebo zpevněných uzavřených prostorách určených pro tento druh kola. V žádném případě není vhodné využívat tato kola k jízdě na delší vzdálenosti.
Celoodpružená kola
Stále populárnější typ kol. S velmi vyspělými technologiemi lze i z těchto kol určených hlavně pro sjezdy a velmi náročný terén udělat z trochou nadsázky univerzální jízdní kolo. Kola se vyznačují odpruženou vidlicí a odpruženou zadní stavbou, takže tento typ kola účinně tlumí všechny rázy v těžším terénu. Tlumící jednotky se na většíně kvalitních celoodpružených kol již dají vypínat, takže z celoodpruženého kola ze udělat i pevný MTB bike
Dámská kola
Dámská kola se vyznačují hlavně speciální geometrií, která je kratší a je tedy přizpůsobena „ něžnému pohlaví“ . Tato kola jsou určená pro sportovně orientované cyklistky. Kromě parametrů sledujících požadavky něžného pohlaví se vyznačují i specifickým designem, který sleduje aktuální módní trendy.
Velikost kola
Pokud již tedy máte jasno, jaké kolo chcete vybrat a na co jej budete používat, pak je tady další faktor a to velikost kola. Velikostí kola se rozumí délka sedlové trubky. Je třeba si uvědomit, že s délkou sedlové trubky se mění i délka horní rámové trubky.
Jak tedy vybrat velikost kola? Velikost kola je uváděna dle výrobce kola: v palcích, v centimetrech, v milimetech nebo značení XS, S, M, L, XL. Tabulka velikostí je orientační a velikost kola se může nepatrně lišit dle výrobce.
Je potřeba se při výběru velikosti kola řídit obecnými pravidly:
Určení velikosti rámu podle výšky postavy
Výška postavy | Velikost | Horská kola | Krosová kola | Silniční kola |
---|---|---|---|---|
150 - 155 cm | XS | 15" – 16" | 16" | 50 - 52 cm |
155 - 160 cm | S | 16" | 16" | 52 cm |
160 - 165 cm | S | 16" – 17" | 17" | 52 cm |
166 - 170 cm | M | 17" – 18" | 17" – 18" | 52 – 54 cm |
171 - 175 cm | M | 18" – 19" | 18" – 19" | 54 – 56 cm |
176 - 180 cm | L | 19" – 20" | 19" – 20" | 56 – 58 cm |
181 - 185 cm | L | 20" – 21" | 20" – 21" | 58 – 60 cm |
185 - 190 cm | XL | 21" – 22" | 21" – 22" | 60 cm |
190 - 195 cm | XL | 22" – 23" | 22" – 23" | 62 cm |
195 - 200 cm | XXL | přes 24" | 24" | 62 – 64 cm |
Velikosti dětských kol
Věk dítěte | Výška postavy | Průměr kola |
---|---|---|
2 - 3 roky | 90 – 110 cm | 12" |
3 - 5 let | 100 – 125 cm | 16" |
5 - 7 let | 105 – 135 cm | 20" |
8 - 12 let | 115 – 155 cm | 24" |
nad 10 let | - | 26" |
Rozdělení rámů
- Pánské
- Dámské
Pro ženy neplatí, že musí mít vždy dámský rám. Zejména cyklistky, které jsou sportovně založeny často volí pánskou variantu i vzhledem k jejích pevnější konstrukci.
Nastavení posedu
Správný posed na kole
Správný posed a nastavení je jedním z velmi důležitých parametrů jak si jízdu na kole co nejvíce užít a přitom si například neničit záda. Správný posed vám pomůže podávat také podsatně lepší výkony na kole.
Sedlo vodorovně
Nastavení sedla má být vodorovně. Pokud budete mít například sedlo nastavené špičkou dolů, pak budou trpět ruce , záda i břišní svaly.Někteří závodníci sice sedlo montují nepatrně špičkou dolů, ale to je opravdu specifikum závodníků, kteří na kole tráví většinu svého času a je dost závislé na typu sedla.
Jak vysoko sedlo?
Nastavení výšky sedla se řídí tímto způsobem. Sednete si na kolo a jednu z klik na převodníku dáte do polohy dolů. Na pedál položíte nohu. Noha pod kolenem při správném nastavení nesmí být ani natažená, ani moc skrčená. Pokud jste příliš vysoký jezdec, pak je vhodné například 29“ kolo a nebo vytáhnout sedlovku z rámu tak, aby byl posed nastaven správně. Pak je potřeba ale hlídat značku na sedlovce, která ukazuje maximální možné vysunutí sedlovky tak, aby nedošlo k poškození rámu.
Poloha chodidla na pedálu
Správná poloha nohy na pedále je taková, že musí být rovnoběžně s klikou. Pokud tomu tak nebude, pak budete třeba šlapat koleny od sebe. Kloub palce na chodidle má být nad osou pedálu.
Nastavení řidítek
Polohu řidítek nastavíme tak, že po nasednutí na kolo položíme ruce na řidítka a natáhneme prsty rovnoběžně s rukou. Nastavení brzdových pák by mělo být tak, že se budou lehce dotýkat spodní části prstů.
Správná poloha výšky řidítek k sedlu je hodně o individuálním nastavení a lze je dobře nastavit po několika vyjížďkách tak, aby se nám na kole pohodlně jelo. Pokud budeme chtít sportovní nastavení, pak budou řidítka níž, pokud budeme chtít jízdu komfortní a turistickou, pak řidítka mohou být trochu výš.
Něco na závěr
Závěrem lze říct, že nejlepší nastavení poznáte až v praxi. Pokud jste ale doposud měli nějaké kolo a vyhovovalo Vám jeho nastavení, pak je dobré si změřit hodnoty na starém kole a podle nich vybrat a i upravit Vaše nové kolo
Přejeme Vám mnoho šťastných a spokojených kilometrů v sedle Vašeho nového stroje.
TEAM BIKE-LIFE.CZ